Onze Visie

Als B4B IT geloven we dat we een impact kunnen maken door NGO’s te helpen die de grootste en moeilijkste problemen oplossen zoals armoede, hongersnood, milieukwesties, mentale gezondheid en integratie. Volgens ons kunnen we het meeste goed doen door NGO's te helpen met hun digitale transformatie.

"Door NGO’s te helpen transformeren in het digitale tijdperk, kunnen ze tijd besparen en zich focussen op het vergroten van hun impact."



B4B IT steunt NGO’s op twee manieren. Ten eerste door het aanbieden van een gratis technisch adviesprogramma om hun administratie te automatiseren en de werkproductiviteit te verbeteren. Hoe efficiënter een NGO kan werken, hoe meer middelen ze hebben om hun impact te vergroten. Ten tweede door NGO’s met elkaar te connecteren en hun beste praktijken te documenteren. Tijdens ons onderzoek hebben we gemerkt dat NGO’s vaak weinig met elkaar communiceren waardoor ze telkens het wiel opnieuw moeten heruitvinden.

Op deze pagina vatten we enkele boodschappen samen waarin wij sterk geloven.

Jouw donatie kan iemands leven veranderen

Je zou denken dat alleen de grote donaties van filantropische supersterren zoals Bill Gates, Jack Ma & Jeff Bezos een verschil kunnen maken. 'Mijn euro gaat weinig doen' is een zin die we vaak gehoord hebben. En dit dachten wij ook, totdat we leerden hoe zelfs een bescheiden donatie een groot verschil kan maken als het aan de juiste organisaties wordt besteed.

Het punt is dat de belangrijkste wereldproblemen zo groot zijn dat er geen afnemende rendementen zijn. Met andere woorden, voor sommige projecten neemt het sociale rendement per extra euro niet af naarmate men meer doneert.

Dit betekent:

Het is bewezen dat deze 3 projecten een zeer grote impact te hebben. Weten dat doneren aan de juiste goede doelen echt een groot verschil kan maken, is voor ons een belangrijke motivatie om goede doelen te helpen om beter te worden in wat ze doen.

Veel pogingen om goed te doen mislukken, maar de beste zijn uitzonderlijk

De verkeerde donatie kan niets opleveren. Het voorbeeld van PlayPumps, een liefdadigheidsinstelling die draaimolens installeert in Afrika die ook dienst doen als waterpompen, is veelzeggend. PlayPumps kreeg veel positieve aandacht van de media, beroemdheden en de internationale filantropische gemeenschap. Nadat PlayPumps echter in in een aantal Afrikaanse dorpen waren geïnstalleerd, werd duidelijk dat de PlayPumps hun doel volledig misten: kinderen vonden het spelen op de PlayPumps vermoeiend zodat de volwassen vrouwen uiteindelijk de draaimolen moesten duwen; de PlayPumps waren duurder, pompten minder water en waren moeilijker te onderhouden dan de handpompen die ze eerder hadden gebruikt.

Gelukkig is er steeds meer aandacht voor het verzamelen van bewijs over de impact van NGO’s. Door NGO’s de juiste digitale- en rapporteringstools aan te bieden, hopen we dat ze hun impact beter kunnen meten en bewijzen. Op die manier hopen we dat meer donaties naar de goede doelen gaan die echt een verschil maken.

Hoe kunnen we impact meten?

Impact wordt gedefinieerd als een wijziging in een resultaat dat wordt veroorzaakt door een organisatie. Een impact kan positief of negatief zijn, bedoeld of onbedoeld. Het is het verschil tussen wat er gebeurt als gevolg van de acties van een NGO en wat er anders zou zijn gebeurd. In het voorbeeld van Karma, een app die helpt om voedselverspilling in Londen, Parijs en Zweden te verminderen - mag de impact niet worden gemeten aan de hand van hoeveel voedsel is bespaard via hun platform. Ze moeten ook nadenken over wat er anders zou zijn gebeurd als mensen geen voedsel via hun app hadden gekocht.

Om de impact correct te meten, moet een liefdadigheidsinstelling meerdere vormen van bewijsmateriaal gebruiken die niet alleen microdata combineren, zoals gerandomiseerde gecontroleerde onderzoeken, maar ook macrodata zoals bredere trends op landniveau.

Helaas is het verzamelen van dit soort bewijs erg duur en complex. Daarom kunnen veel goed gefinancierde, goed uitgevoerde en logische programma's hun impact niet meten of bewijzen. Als gevolg hiervan verzamelen goede doelen geld in op basis van hun marketing skills, en niet op basis van hun daadwerkelijke impact.

Door het raamwerk en de bouwstenen van platformen zoals het Impact Management Project te gebruiken, helpt B4B IT om beter te begrijpen wat hun echte impact is.